Σάββατο 24 Ιανουαρίου 2009

Κ. ΚΟΣΚΙΝΑ: Από το ίδρυμα στο μουσείο

Αλλαγή στα… κρυφά και νέο διοικητικό συμβούλιο στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης- Τα νέα πρόσωπα, τα νέα στοιχήματα

Μπορεί το φλουρί της βασιλόπιτας του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης να το έτυχε πριν λίγες μέρες ο Ξ. Σαχίνης, το φλουρί όπως που έτυχε φέτος στο ίδιο το μουσείο λέγεται Κατερίνα Κοσκινά. Η γνωστή ιστορικός τέχνης - μουσειολόγος, διευθύντρια του Ιδρύματος Κωστόπουλου, ήρθε σχεδόν μαζί με το νέο χρόνο ως νέα πρόεδρος του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Ορίστηκε στη θέση του απερχόμενου Γιώργου Τσιάρα και σίγουρα παραλαμβάνει ένα μουσείο σε πλήρη δράση (στις 12/2 εγκαινιάζεται έκθεση με έργα από τη συλλογή Κωστάκη στην περίφημη Tate Gallery του Λονδίνου). Άξιον απορίας είναι ότι καμία επίσημη ανακοίνωση εκδόθηκε από το ΥΠΠΟ, παρόλο που ο διορισμός δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ λίγο πριν τα Χριστούγεννα.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η επιλογή της χαρακτηρίζεται «γέφυρα» μεταξύ του κράτους και του ιδιώτη στον τομέα του πολιτισμού, μια προσπάθεια για στροφή του ΚΜΣΤ σε λειτουργία με όρους Ιδρύματος όπως το Ίδρυμα Κωστόπουλου –εξάλλου είναι γνωστές οι χορηγικές επιδόσεις της στο χώρο της τέχνης. Στα στοιχήματα της νέας διοίκησης περιλαμβάνονται η συνέχιση πολιτικής προβολής του έργου των Ελλήνων καλλιτεχνών από το ΚΜΣΤ, που την ξεκίνησε και τη συνεχίζει παραγωγικά, αλλά και η περαιτέρω και επαρκής αξιοποίηση της συλλογής Κωστάκη, ένα θέμα για το οποίο οι συζητήσεις είναι πολλές.
Η Κ. Κοσκινά θα κληθεί να αποδείξει ότι δεν είναι «ιπτάμενη» πρόεδρος, σε ένα μουσείο που ούτως ή άλλως έχει αυξημένες απαιτήσεις και ζητά καθημερινή μέριμνα από τις κεφαλές του.

Δυστοκία
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Πολιτισμού, υπήρξε δυστοκία στη συγκρότηση του νέου διοικητικού συμβουλίου, μια δυστοκία που αφορά όχι τόσο το πρόσωπο του προέδρου αλλά κυρίως των μελών του δ.σ. Τα χρονικά όρια στένευαν ασφυκτικά δεδομένου ότι ο προγραμματισμός του μουσείου απαιτεί απόφαση του δ.σ., ενώ βρισκόμαστε μόλις τέσσερις μήνες πριν από τη 2η Μπιενάλε Εικαστικών, μια μεγάλη και φιλόδοξη διεθνή προσπάθεια. Είναι χαρακτηριστικό ότι παραβλέφθηκε η δεδηλωμένη απροθυμία ορισμένων μελών, όπως ο γκαλερίστας Αρσέν Καλφαγιάν, ο αναπληρωτής καθηγητής χαρακτικής στο ΑΠΘ Ξενής Σαχίνης, η συλλέκτρια Μάτα Τσολοζίδου κ.ά., να συμμετάσχουν στο νέο σχήμα. Κανείς δεν ειδοποιήθηκε επισήμως από το υπουργείο Πολιτισμού, παρά μόνο από την διευθύντρια του ΚΜΣΤ Μαρία Τσαντσάνογλου –θαρρείς και ήταν ένα θλιβερό καθήκον η ενημέρωση.
Αντιπρόεδρος του ΚΜΣΤ ορίστηκε η Αναστασία Σαλή, αρχιτέκτονας-αρχαιολόγος, καθηγήτρια Μουσειολογίας του Ιονίου Πανεπιστημίου, ενώ τα άλλα μέλη είναι οι Θεόδωρος Φιλάρετος, Φιλόλογος – διευθυντής του Κολλεγίου Ανατόλια, η οικονομολόγος Ματθίλδη Καράσσο, ο Μανώλης Γιανναδάκης, αναπληρωτής Καθηγητής Χαρακτικής του ΑΠΘ ως εκπρόσωπος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας και η Σταυρούλα Παπαδοπούλου, εκπρόσωπος του ΥΜΑΘ.

«Μπήκε καλά η χρονιά»
Η κ. Κοσκινά ήρθε μόλις την περασμένη Κυριακή στη Θεσσαλονίκη, προκειμένου να ενημερωθεί από κοντά, δεδομένου ότι μέχρι τώρα είχε απλώς τακτική επικοινωνία με την διευθύντρια του ΚΜΣΤ Μαρία Τσαντσάνογλου και του ΚΣΤ Συραγώ Τσιάρα. Ο ανασχηματισμός δημιούργησε εύλογες καθυστερήσεις στην ανάληψη των καθηκόντων της. έτσι, τη Δευτέρα πραγματοποιήθηκε η πρώτη –και ολίγον μαραθώνια- συνεδρίαση του νέου διοικητικού συμβουλίου η οποία χαρακτηρίστηκε από παρισταμένους ως «αναγνωριστική» από κάθε πλευρά. Τόσο δηλαδή από την Κ. Κοσκινά, όσο και από ορισμένα μέλη τα οποία, όπως εκμυστηρεύτηκαν στο «Κεντρί» λίγο μετά τη συνεδρίαση, «θα περιμένουν να δουν και θα πράξουν αναλόγως». Ο νέος σχεδιασμός ασφαλώς θα αφορά το χρονικό διάστημα μετά τη Μπιενάλε, ενώ όλοι είναι σύμφωνοι ότι πρέπει να στηριχθούν οι θεσμικές δράσεις του Μουσείου.
Ικανοποιημένη δηλώνει στο «Κεντρί» η Μαρία Τσαντσάνογλου από την επιλογή του υπουργείου. «Μπήκε καλά η νέα χρονιά. Θεωρώ ότι η Κ. Κοσκινά είναι πολύ έμπειρος άνθρωπος. Γνωρίζει το μουσείο και τη δραστηριότητά του. Έχουμε συνεργαστεί και παλαιότερα. Ως επιμελήτρια και διευθύντρια του Ιδρύματος Κωστόπουλου έχει εμπειρία στα καλλιτεχνικά και στα διοικητικά» τονίζει.
«Είχαμε αγωνία σχετικά με την καθυστέρηση του διορισμού γιατί πάρα πολλά πράγματα σε όσον αφορά τη λειτουργία έχουν να κάνουν με αποφάσεις του δ.σ. Από ένα σημείο και μετά λειτουργούσαμε από κεκτημένη ταχύτητα. Γιατί λειτουργούσαμε με αποφάσεις που είχαν ληφθεί από το προηγούμενο δ.σ., όμως από εκεί κει πέρα θα έπρεπε να αποφασίσουμε νέο προγραμματισμό, για τη μπιενάλε, για διαγωνισμούς κλπ» συμπληρώνει.

Ποια είναι η Κ. Κοσκινά
Η Κατερίνα Κοσκινά είναι ιστορικός τέχνης - μουσειολόγος, μέχρι σήμερα καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστόπουλου. Γεννημένη στην Kέρκυρα, σπούδασε Γαλλική Φιλολογία στο Eθνικό Kαποδιστριακό Πανεπιστήμιο Aθηνών και Iστορία Tέχνης, Aρχαιολογία, Eλληνική Λογοτεχνία και Φιλοσοφία της Tέχνης στη Σορβόννη. Σπούδασε, επίσης, Μουσειολογία στη Σχολή του Λούβρου όπου είναι Διδάκτωρ της ιστορίας της τέχνης. Εργάστηκε για τέσσερα χρόνια ως Ειδικός Σύμβουλος στο Eυρωπαϊκό Πολιτιστικό Kέντρο Δελφών. Έχει επιμεληθεί πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις τέχνης και διετέλεσε Εθνική Επίτροπος της 23ης Μπιενάλε του Σάο Πάολο το 1996 και της 51ης Μπιενάλε της Βενετίας το 2005. Έχει επίσης συγγράψει κείμενα σε βιβλία και καταλόγους εκθέσεων, καθώς και άρθρα σε εφημερίδες και περιοδικά τέχνης. Eίναι μέλος του ICOM και της AICA Hellas. Από το 2000 έως το 2004 διετέλεσε Καλλιτεχνικός Σύμβουλος της Οργανωτικής Επιτροπής των Ολυμπιακών Αγώνων / Αθήνα 2004 Α.Ε.. Είναι επίσης μέλος της Επιτροπής Αισθητικής Πλαισίωσης της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. από το 1998 και Επιμελητής της Συλλογής Έργων Tέχνης της Alpha Bank από το 1992.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου