ΑΝΩ ΚΑΤΩ ΤΟ ΚΘΒΕ – «ΜΕΓΑΛΟ ΑΓΚΑΘΙ» ΓΙΑ ΤΟ ΥΠΠΟ
Δραματικός μονόλογος του καλλιτεχνικού διευθυντή στην αποχαιρετιστήρια συνέντευξη Τύπου – Ο ρόλος του προέδρου Δ. Γαρούφα στην αποπομπή – Οι παραιτήσεις Αλαβέρα και Οικονόμου - Η στάση του ΥΠΠΟ και ο διάδοχος - Τα κρίσιμα και αναπάντητα ερωτήματα
«Ούτε το ΠΑΣΟΚ δεν θα τον έδιωχνε μ’ αυτόν τον τρόπο» έλεγε στο «Κεντρί» θεατρόφιλος, σχολιάζοντας την «αποπομπή» του Νικήτα Τσακίρογλου
Με τη φράση «δέχθηκα πιέσεις από την ηγεσία του ΥΠΠΟ για να παραιτηθώ και θα ήταν άκομψο να μην το κάνω» ο Νικήτας Τσακίρογλου ανακοίνωσε την περασμένη Τρίτη την παραίτησή του από την καλλιτεχνική διεύθυνση του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος. Με έναν μονόλογο διαρκείας σε κλίμα έντονα φορτισμένο και τη σύζυγό του Χρυσούλα Διαβάτη να παρακολουθεί το «φινάλε» με έκδηλη αγανάκτηση και ανησυχία, ο γνωστός ηθοποιός έδωσε τέλος στη σύντομη αλλά σκληρή κόντρα του με τον πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου Δημήτρη Γαρούφα, ο οποίος στις 14 Ιανουαρίου έλεγε τα καλύτερα για τον καλλιτεχνικό διευθυντή σε κοινή συνέντευξη Τύπου. Μια κόντρα που κορυφώθηκε μέσα στη Μεγάλη Εβδομάδα με τον πρόεδρο να ζητά από τον υπουργό Πολιτισμού Αντώνη Σαμαρά την κεφαλή του καλλιτεχνικού διευθυντή επί πίνακι. Φαίνεται ότι η χρυσή τομή μεταξύ Τσακίρογλου και ΥΠΠΟ βρέθηκε από τον Αντ. Σαμαρά και γι’ αυτό ο πρώτος τον ευχαρίστησε στη συνέντευξη Τύπου της περασμένης Τρίτης, δίνοντας τη λύση για την πραγματοποίηση των παραστάσεων του «Βασιλιά Ληρ» στο Βελιγράδι, παρά τις αντιρρήσεις του δ.σ. και τις ενστάσεις των εργαζομένων που αναρωτιούνται «πως πάει περιοδείες την ώρα που οι εργαζόμενοι στο θέατρο παραμένουν απλήρωτοι».
Δικηγόρος – Ηθοποιός σημειώσατε «1»
«Πολλά μπορεί να καταλογίσει κανείς στη διεύθυνση Τσακίρογλου, όμως είναι δυνατόν ένας δικηγόρος, που όταν ανέλαβε ομολογούσε ότι δεν είχε ξανασχοληθεί με τα θεατρικά, να αποπέμπει έναν καταξιωμένο ηθοποιό και μάλιστα με αυτόν τον τρόπο;» σχολίαζε ένας από τους συνεργάτες του Τσακίρογλου. «Τι συνέβη το τελευταίο δίμηνο και ο πρόεδρος βάλθηκε να φάει τον διευθυντή;» αναρωτιόταν δημοσιογράφος του πολιτιστικού ρεπορτάζ. Κι όλα αυτά, την ώρα που το καμάρι της Θεσσαλονίκης, το ΚΘΒΕ, βιώνει για τέταρτη φορά τα τελευταία 15 χρόνια την κλασική πλέον κόντρα προέδρου – καλλιτεχνικού διευθυντή (Σαλπιστής – Χρονόπουλος, Σαλπιστής – Αρδίττης, Μακραντωνάκης – Τσακίρογλου, Γαρούφας – Τσακίρογλου) που βυθίζει το Θέατρο στην κρίση και στην απαξίωση. Την ώρα που η πόλη παραμένει αμέτοχη να παρακολουθεί τις εξελίξεις στο ΚΘΒΕ, τις σκληρές κόντρες και τις κατηγορίες για κακοδιαχείριση. Κι ας μιλούν όλοι –βουλευτές, τοπικές αρχές, πολιτευτές- για πολιτιστικά οράματα και άλλες ιστορίες…
Επιλογή του πρωθυπουργού
«Ούτε το ΠΑΣΟΚ δεν θα τον έδιωχνε μ’ αυτόν τον τρόπο» έλεγε στο «Κεντρί» θεατρόφιλος, σχολιάζοντας την «αποπομπή» του Νικήτα Τσακίρογλου. Κανείς δεν μπορεί να ξεχάσει ότι στις 7 Ιουνίου 2004 ο Ν. Τσακίρογλου ανακοίνωνε μόνος τους στους δημοσιογράφους την ανάληψη της καλλιτεχνικης διεύθυνσης. Το έκανε ακριβώς έξω από το ΥΠΠΟ, κι ενώ μέσα βρισκόταν ακόμη ο τότε υπουργός Πολιτισμού και πρωθυπουργός Κ. Καραμανλής σε μία από τις καθιερωμένες τότε επισκέψεις του στο κτίριο της οδού Μπουμπουλίνας. Ο Νικήτας Τσακίρογλου ήταν επιλογή του ίδιου του πρωθυπουργού, ο οποίος από μικρός τρέφει ιδιαίτερη εκτίμηση στο πρόσωπο του καλλιτέχνη. Από τότε που ο θείος του, ο αείμνηστος Κωνσταντίνος Καραμανλής είχε πάρει μαζί του τον μικρό Κώστα σε παράσταση του Τσακίρογλου. Ο ηθοποιός είχε συνδεθεί με το ΚΘΒΕ στα μέσα της δεκαετίας του ’60, όταν συνεργαζόταν με το Θέατρο (το 1962 έπαιζε στη «Σίβυλλα» του Άγγελου Σικελιανού που σκηνοθετούσε ο Σωκράτης Καραντινός). Παρά τις αριστερές καταβολές του ηθοποιού, αποτέλεσε την μοναδική προσωπική επιλογή του πρωθυπουργού στα πρόσωπα που στελέχωσαν τον πολιτισμό το 2004. Κι όμως σήμερα παρουσιάζεται ως ο αποδιοπομπαίος τράγος στον οποίο φορτώνονται θολά όλα τα οικονομικά δεινά του ΚΘΒΕ.
Ήρθε «Φιλοκτήτης», φεύγει «Βασιλιάς Ληρ»
Ο Τσακίρογλου ήρθε ως «Φιλοκτήτης», πρωταγωνιστώντας στην θερινή παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου, κερδίζοντας με την εξαιρετική ερμηνεία του στο Θέατρο Δάσους το 2004 τους Θεσσαλονικείς. Πολλοί του χρεώναν εξαρχής την επιλογή του να φέρει ως στενό συνεργάτη του και αναπληρωτή διευθυντή τον Κώστα Οικονόμου από την Αθήνα, όταν ο αείμνηστος Ν. Κούρκουλος διέκοψε τη συνεργασία μαζί του. Παρεμπιπτόντως, ο Οικονόμου έφυγε για τις διακοπές του Πάσχα και δεν ξαναγύρισε στη Θεσσαλονίκη, μετά το «μπλόκο» του δ.σ. στον «ταμειακό απολογισμό»…
Στην αρχή της θητείας του κατηγορήθηκε για «συντηρητικές επιλογές» στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα, ο ίδιος όμως διακήρυττε ότι δεν ήταν παρά η προσπάθεια να επανέλθει ο κόσμος στο θέατρο. Πράγματι, το πρόγραμμα ισορρόπησε τις επόμενες χρονιές, αλλά ο Τσακίρογλου δεχόταν διαρκώς κριτική, στο προσκήνιο και στο παρασκήνιο, για την πρόσκληση πρωταγωνιστών από την Αθήνα: Γαληνέα, Ματσούκα, Τζώρτζογλου, Αδαμάκη, Γκλέτσος, Λουιζίδου κ.ά. Τα θέατρα πήγαν καλύτερα από τα προηγούμενα χρόνια αλλά δεν γέμισαν κιόλας, πλην ορισμένων παραστάσεων («Τα θέατρα φτιάχτηκαν δίνοντας βάρος στις κοσμικότητες» λέει ο ίδιος). Η συμμετοχή της συζύγου του Χρυσούλας Διαβάτη στη «Ντόλλυ», όπου πρωταγωνιστούσε, ξεσήκωσε νέα κριτική από το θεατρικό-δημοσιογραφικό συνάφι, ενώ ο ίδιος απαντά ότι η παράσταση αυτή έφερε κόσμο στο Θέατρο και κράτησε οικονομικά όρθιο το ΚΘΒΕ.
Στη διάρκεια της θητείας του το θέατρο έκλεισε δύο φορές λόγω απεργίας των ηθοποιών και των πάσης φύσεως εργαζομένων για τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας. Την πρώτη φορά, ο τότε πρόεδρος Νίκος Μακραντωνάκης έγινε ο πυροσβέστης στην κρίση, δίνοντας λύση. Τον Μάρτιο του 2007 ο Ν. Μακραντωνάκη εκπαραθυρώνεται με πρωτοφανείς μεθοδεύσεις, τοποθετώντας στη θέση τον «άγνωστο» μέχρι τότε στα θεατρικά, έως τότε πρόεδρο του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Δ. Γαρούφα. Ακολούθησε η δεύτερη κόντρα καλλιτεχνικού διευθυντή - εργαζομένων και οι σχέσεις του Τσακίρογλου ιδίως με τους τεχνικούς και το διοικητικό προσωπικό παραμένουν ακόμη τεταμένες αν και επήλθε συμφωνία για τη συλλογική σύμβαση εργασίας.
Ποιος θα είναι ο διάδοχος του «Βασιλιά Ληρ»
Μετά την επιστολή της Μεγάλης Εβδομάδας με την οποία ο Δ. Γαρούφας καλούσε τον υπουργό Πολιτισμού Αντώνη Σαμαρά να αποπέμπψει τον Ν. Τσακίρογλου, το βαρύ φορτίο ανέλαβε ο γενικός γραμματέας του ΥΠΠΟ Θ. Δραβίλλας. Άνθρωπος του Μ. Λιάπη, επικοινώνησε με τον ηθοποιό και του ζήτησε να διευκολύνει το ΚΘΒΕ με την παραίτησή του. Όσοι γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα, θεωρούν ότι ο Αντώνης Σαμαράς, ένας πολιτικός «υψηλών κλιμακίων», δεν θα ήθελε απ’ ουδενί να αναμιχτεί σε μια τέτοια ιστορία φθοράς, την ώρα που έχει μπροστά του τα εγκαίνια του νέου Μουσείου Ακρόπολης, ένα γεγονός παγκοσμίου βεληνεκούς, αλλά και πολλά άλλα ουσιαστικά προβλήματα του πολιτιστικού χώρου.
Οι πληροφορίες που έχουν ήδη προκαλέσει αναστάτωση μεταξύ πολλών εργαζομένων στο ΚΘΒΕ, είναι ότι ασκούνται φοβερές πιέσεις για να τοποθετηθεί στη θέση αυτή ο ηθοποιός και πρώην βουλευτής της ΝΔ Κώστας Καρράς (απέτυχε να επανεκλεγεί το 2007) που πρωταγωνίστησε στη φετινή παραγωγή του ΚΘΒΕ «Ερρίκος ο Δ’». Το γεγονός δεν επιβεβαιώνεται ούτε διαψεύδεται επισήμως από καμία πλευρά, ενώ έχουν πέσει στο τραπέζι και ονόματα όπως ο Κιμούλης, ο Λαζόπουλος, ο Βαλτινός, ο Τσιβιλίκας, ο Ιορδανίδης, ο Μουμουλίδης, η Κονιόρδου κ.ά. Τόσοι πολλοί υποψήφιοι, μάλλον ευσεβείς πόθοι ορισμένων…
ΚΡΙΣΙΜΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
Που την… κοπάνησαν τα 4 εκατ. ευρώ;
Απαντήσεις σε σημαντικά ζητήματα δεν δόθηκαν ούτε από το Νικήτα Τσακίρογλου στη συνέντευξη Τύπου κι όμως έχουν να κάνουν με την ουσία των πραγμάτων, την οποία συνόψισε η ποιήτρια Ρούλα Αλαβέρα στην επιστολή παραίτησής της κάνοντας λόγο για «συνωμοτικές διαδικασίες ένθεν και ένθεν». «Με λυπεί βαθιά ότι έχω συμβάλει στο διασυρμό ενός ανθρώπου και το πραγματικό πρόβλημα έχει περιπλέξει ακόμη περισσότερο» έγραψε, μεταξύ άλλων, στην επιστολή που δεν είδε το φως της δημοσιότητας κι όμως λέει πολλές αλήθειες.
Τα ερωτήματα που ζητούν απάντηση είναι:
1) Αληθεύει ότι το έλλειμα ανέρχεται στα 4 εκατ. ευρώ; Έγινε έλεγχος και αν ναι, τί ακριβώς έδειξε;
2) Πού πήγαν 4 εκατ. ευρώ την ώρα που ο Τσακίρογλου ισχυρίζεται ότι καμία χρονιά το καλλιτεχνικό πρόγραμμα δεν ξεπέρασε το 1,1 εκατ. ευρώ
3) Καθ’ ύλην αρμόδιος είναι ο καλλιτεχνικός διευθυντής ή ο αναπληρωτής διευθυντής του ΚΘΒΕ που έχει την ευθύνη για τα οικονομικά;
4) Γιατί παραιτήθηκε ο αναπληρωτής διευθυντής Κ. Οικονόμου; Πού βρίσκεται σήμερα και ποια είναι η θέση του για το έλλειμα;
5) Γιατί η κριτική εστιάζεται αποκλειστικά στον καλλιτεχνικό διευθυντή;
6) Γιατί ο ίδιος ο Τσακίρογλου δεν έκανε καμία αναφορά στον αρμόδιο για τα οικονομικά του Θεάτρου;
7) Ποιος επέβαλε 160 και πλέον συμβάσεις την ώρα που ο νόμος απαιτεί μόλις 100;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου