Οι τρεις άξονες της επικοινωνιακής τακτικής της ΝΔ- Τα πρώτα διλήμματα και τα πράσινα «παπαγαλάκια»
Με σαφείς αιχμές κατά του μιντιακού κατεστημένου και τη σχέση του ΠΑΣΟΚ (και του ΣΥΡΙΖΑ) με αυτό, ξεκίνησε τα σποτάκια της η Νέα Δημοκρατία ενόψει ευρωεκλογών.
Τα πράσινα «παπαγαλάκια» που χτυπούν στο αδιαπέραστο τζάμι ενός παραθύρου μπορεί για κάποιους να μοιάζει παρωχημένη, ωστόσο αναδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο ένα πρόβλημα που ταλανίζει την κυβέρνηση από την πρώτη μέρα που ανέλαβε τα διακυβέρνηση της χώρας. Τα πράσινα «παπαγαλάκια» είναι εκείνα που, σύμφωνα με μια ισχυρή άποψη μέσα στο κυβερνητικό κόμμα, σήκωσαν το αντιπολιτευτικό βάρος όλα τα χρόνια που το ΠΑΣΟΚ βρίσκεται στην αξιωματική αντιπολίτευση, καλύπτοντας την ανεπάρκεια της ηγεσίας του αλλά και τις αδυναμίες του κόμματος που βρισκόταν και εξακολουθεί –σε μεγάλο βαθμό- να βρίσκεται στη δίνη της εσωστρέφειας και της προσπάθειας μετεξέλιξής τους. Πολλοί θεωρούν ότι τα πράσινα «παπαγαλάκια» έχουν κάνει τη μεγαλύτερη ζημιά στην κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, και δεν μπορούν να εξηγήσουν πως αυτή εξακολουθεί να τα προσλαμβάνει και να τα βολεύει στην κρατική ΕΡΤ… (πολλοί το απέδιδαν στο «σύστημα Ρουσόπουλου», όμως τώρα που άραγε οφείλεται;)
Καθοριστικό το εγχώριο διακύβευμα
Εκτός από πράσινους παπαγάλους, όμως, τα πρώτα προεκλογικά σποτάκια της Νέας Δημοκρατίας ξεκαθαρίζουν και το στίγμα που, όπως έχει γράψει εδώ και καιρό το «Κεντρί», προτίθεται να ακολουθήσουν Ρηγίλλης – Μαξίμου, τουλάχιστον στο ξεκίνημα της μάχης της 7ης Ιουνίου. Η προβολή του κυβερνητικού έργου είναι το κύριο και σαφές μήνυμα των σποτ, με σαφή αντιπαραβολή «της ανεπάρκειας και του πολιτικαντισμού» που διακρίνει την αντιπολιτευτική τακτική. Καμία ουσιαστική αναφορά στην Ευρώπη, στα προβλήματα και στις προοπτικές της Ένωσης, κανένας προσανατολισμός προς Βρυξέλλες. Η εσωτερική πολιτική κυριαρχεί, το εγχώριο κυβερνητικό έργο σε πρώτο πλάνο, ιδίως γύρω από ένα θέμα που έχει διεθνή χαρακτήρα όπως είναι η οικονομία, με στόχο αφενός τη βελτίωση αυτού που οι δημοσκόποι και οι αναλυτές της γνώμης του κοινού αποκαλούν «συσπείρωση» και αφετέρου την απαξίωση του ΠΑΣΟΚ και του Γ. Παπανδρέου ως εναλλακτική λύση διακυβέρνησης. Πληροφορίες από ανθρώπους που βρίσκονται κοντά στο επικοινωνιακό επιτελείο της ΝΔ, δεν αποκλείουν να υπάρξουν «χτυπήματα» κατά του προέδρου του ΠΑΣΟΚ που θα θυμίζουν ότι «και ο ίδιος έχει συνένοχο παρελθόν σε ολέθριες επιλογές της κυβέρνησης Σημίτη» τις οποίες πρέπει να χρεωθεί.
Έτσι, φαίνεται ότι προς στιγμή εισακούονται εκείνες οι φωνές (προερχόμενες ιδίως από τη λεγόμενη λαϊκή Δεξιά) που εδώ και μήνες ζητούν αντεπίθεση και προβολή του κυβερνητικού έργου, με περισσότερο… Καραμανλή και λιγότερη ηττοπάθεια. Ήδη η έξοδος του πρωθυπουργού προς την περιφέρεια, με περιοδείες και ομιλίες σε υψηλούς τόνους έναντι του ΠΑΣΟΚ και του Γ. Παπανδρέου προσωπικά, έχει δημιουργήσει κλίμα ευφορίας, κλίμα αισιοδοξίας.
Όλα αυτά γιατί Νέα Δημοκρατία και ΠΑΣΟΚ, Καραμανλής και Παπανδρέου, συμφωνούν σε ένα πράγμα, έχουν μια κοινή οπτική, ασχέτως εάν ξεκινούν από διαφορετική αφετηρία ή έχουν διαφορετικές προθέσεις: ξέρουν πολύ καλά ότι η ποσοστιαία μεταξύ του διαφορά θα καθορίσει το εσωτερικό πολιτικό τοπίο μετά τις ευρωεκλογές, μια διαφορά μεγαλύτερη του 3% σε βάρος της κυβέρνησης είναι σφόδρα πιθανό να προκαλέσει σοβαρές αναταράξεις ένθεν κακείθεν.
Υπευθυνότητα vs ανευθυνότητα
Στο στενό πυρήνα του επιτελείου που χειρίζεται τα επικοινωνιακά βρίσκονται ο γενικός διευθυντής του κόμματος Μ. Δασκαλάκης, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Ευ. Αντώναρος και ο σύμβουλος του πρωθυπουργού Γ. Λούλης. Πως θα κινηθεί από εδώ και στο εξής η προεκλογική καμπάνια της Νέας Δημοκρατίας; Η συνεδρίαση της Κεντρικής Επιτροπής Ευρωεκλογών της Νέας Δημοκρατίας, υπό την προεδρία του Κ. Καραμανλή και με την παρουσία της επικεφαλής του ευρωψηφοδελτίου Μαριέττας Γιαννάκου, που έγινε την περασμένη Δευτέρα ήταν ενδεικτική των γαλάζιων προθέσεων. Τόσο ο γραμματέας του κόμματος Λ. Ζαγορίτης όσο και η Μ. Γιαννάκου εξήλθαν χρησιμοποιώντας τις ίδιες λέξεις στις οποίες εδώ και 15-20 μέρες επικεντρώνεται ο πρωθυπουργός στις ομιλίες του: υπευθυνότητα έναντι ανευθυνότητας. Φαίνεται, γενικώς, ότι επιδιώκεται η πόλωση του κλίματος κι ας την ξορκίζουν δημοσίως κορυφαίοι όπως ο Γ. Σουφλιάς που δήλωσε ότι «στόχος της Νέας Δημοκρατίας είναι να πείσει τους ψηφοφόρους της να προσέλθουν στην κάλπη» ή η γραμματέας Πολιτικού Σχεδιασμού και εκπρόσωπος Τύπου της ΝΔ για τις ευρωεκλογές Φεβρωνία Πατριανάκου που κινήθηκε στο ίδιο μήκος κύματος με δημόσιες δηλώσεις της.
Ασφαλώς, βέβαια, οι κυλιόμενες μετρήσεις δημοφιλίας του ίδιου του Κώστα Καραμανλή και πρόθεσης ψήφου των κομμάτων θα καθορίσουν –ίσως και ανά εβδομάδα- τις καθημερινές ή ανά επταήμερο επικοινωνιακές κινήσεις στο γαλάζιο στρατόπεδο.
Οι τρεις άξονες της καμπάνιας
Ωστόσο, ήδη έχουν καθοριστεί συγκεκριμένοι άξονες όπου πρόκειται να πέσει το βάρος από πλευράς «εσωτερικής στρατηγικής».
Πρώτος τομέας όπου ήδη γίνεται πολύ σημαντική δουλειά είναι οι ετεροδημότες, οι οποίοι ως γνωστόν ψηφίζουν στον τόπο κατοικίας τους. Αυτός είναι και ένας από τους στόχους κορυφαίων στελεχών και βουλευτών που εξορμούν στην περιφέρεια (την προσεχή Τρίτη ο Άρης Σπηλιωτόπουλος θα μιλήσει στο Μακεδονία Παλάς), καθώς πιστεύουν ότι η αποχή θα λειτουργήσει σε βάρος της ΝΔ, αφού συνιστά την πρώτη επιλογή διαμαρτυρίας έναντι των κυβερνητικών λαθών. Εκτιμάται ότι η αυξημένη συμμετοχή τους, που διευκολύνεται καθώς δεν χρειάζεται να μετακινηθούν για να ψηφίσουν, θα παίξει αποφασιστικό ρόλο.
Δεύτερος τομέας του επικοινωνιακού σχεδιασμού είναι η μεγάλη σημασία που δίνει το γαλάζιο επιτελείο στις ανοιχτές συγκεντρώσεις του πρωθυπουργού αρχής γενομένης σήμερα από τη Λάρισα, ενώ την Τετάρτη 3 Ιουνίου ο Κώστας Καραμανλής θα μιλήσει σε ανοιχτή συγκέντρωση στην πλατεία Αριστοτέλους.
Τρίτος τομέας είναι το ντιμπέιτ, ο χρόνος και οι όροι του οποίου δεν έχουν καθοριστεί ακόμη με ακρίβεια. Το πιθανότερο είναι να διεξαχθεί την Πέμπτη 28 Μαΐου μεταξύ των αρχηγών όλων των κοινοβουλευτικών κομμάτων. Η ΝΔ από την αρχή διαφώνησε με την πρόταση του ΠΑΣΟΚ για τηλεοπτική αναμέτρηση μεταξύ μόνο Καραμανλή – Παπανδρέου. Έτσι, εκτιμάται ότι ο Κώστας Καραμανλής εμφανίστηκε ως ο κυρίαρχος του παιχνιδιού, ο πρωθυπουργός όλων, θεματοφύλακας των δικαιωμάτων των μικρότερων κομμάτων, ως εκείνος που δεν επιθυμεί τον αποκλεισμό και τον διπολισμό. Ταυτόχρονα, σε ένα ντιμπέιτ με τη συμμετοχή όλων των πολιτικών αρχηγών αναπόφευκτα θα υπάρξει σύγκριση μεταξύ των δύο που θα αποβεί υπέρ του πρωθυπουργού και της κυβερνώσας παράταξης.
Δυνατό ντεμαράζ
Στο μεταξύ οι τελευταίες «μυστικές» δημοσκοπήσεις, για τις οποίες εδώ και ένα μήνα περίπου ενημερώνεται και ο Γ. Σουφλιάς (ο μόνος εκ των κορυφαίων) φέρνουν τη διαφορά σταθερά κάτω από 3%. Φαίνεται όμως ότι η προσδοκώμενη συσπείρωση των ψηφοφόρων της Νέας Δημοκρατίας δεν έχει ακόμη επιτευχθεί, παρά τις προσπάθειες. Όμως όπως εκτιμούν κορυφαία στελέχη –ο Λ. Ζαγορίτης έδωσε το στίγμα με δημόσιες δηλώσεις- στη ΝΔ προσβλέπουν σε ένα δυνατό… «ντεμαράζ» του Κώστα Καραμανλή ώστε να αναστραφεί το κλίμα στην κάλπη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου